Konkurencja cenowa
Cena to jeden z najważniejszych elementów konkurencyjności, nadal bowiem znaczna część konsumentów podejmuje decyzje zakupowe na podstawie ceny produktu, dlatego też dokonując analizy konkurencji należy szczególną uwagę poświecić analizie cen konkurencyjnych produktów i usług. W tym celu należy zapoznać się z cennikiem jaki proponuje konkurencja na swoje produkty czy usługi. Warto również prześledzić jakie ceny miały ich produkty i usługi w przeszłości to pozwoli na zidentyfikowanie strategii cenowej danego konkurenta. Nie mniej ważna będzie obserwacja promocji i rabatów oferowanych przez firmy rywalizujące z przedsiębiorstwem, ustalenie polityki cenowej konkurencji może dać przedsiębiorstwu przewagę konkurencyjną, możliwe będzie bowiem zaoferowanie klientom niższych cen lub atrakcyjniejszych rabatów, wiadomo też wówczas jak prawdopodobnie zachowa się konkurencja w obliczu takich obniżek, co daje możliwość zaplanowania strategii sprzedażowej ze znacznym wyprzedzeniem.