Analiza konkurencji w 5 krokach
Chcąc wystartować z nowym pomysłem na rynku, niezależnie czy ma to być startup, czy dywersyfikacja portfela oferowanych produktów czy usług każdy przedsiębiorca powinien najpierw dogłębnie zbadać rynek, jednym z takich niezbędnych badań jest analiza konkurencji. Należy przeprowadzić zarówno jakościową jak i ilościową analizę konkurencji, a oto krok po kroku jak tego dokonać.
-
Identyfikacja konkurencji – konkurencję mogą stanowić zarówno firmy produkujące ten sam produkt czy usługę, jak i firmy z innej branży, które w alternatywny sposób oferują zaspokojenie danej potrzeby (więcej na temat konkurencji bezpośredniej i pośredniej a artykule: Identyfikacja konkurentów bezpośrednich i pośrednich).
-
Określenie jak liczna jest konkurencja bezpośrednia – im liczniejsza konkurencja, tym mniejsze szanse na powodzenie przedsięwzięcia.
-
Analiza produktów i usług konkurencji (w tym analiza cen) – należy przyjrzeć się produktom konkurencji, skorzystać z jej usług, zastanowić się nad mocnymi stronami tych produktów oraz nad ich podobieństwem, do tych, które oferować chce przedsiębiorstwo.
-
Analiza rynku konkurencji – polega na zdefiniowaniu obszarów rynku na jakich działa konkurencja i sprawdzeniu, czy nie będą się one pokrywały z planowanym biznesem.
-
Analiza działań marketingowych konkurencji – należy przeanalizować w jaki sposób konkurencja reklamuje i promuje swoje produkty, warto skorzystać ze sprawdzonych przez konkurentów metod lub je udoskonalić, co powinno zmniejszyć koszty działań marketingowych.