Aktualnie prowadzenie interesów z pomocą Internetu może być dużym ułatwieniem dla wielu przedsiębiorstw, które chcą rozpocząć swoją współpracę z firmami Państwa Środka. Niestety z uwagi na powszechność sieci i jej możliwości, takie działania mogą stanowić wiele zagrożeń. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą nam platformy B2B, które ułatwiają handel i połączenia między firmami. Przyjrzyjmy się, więc czym są te serwisy e-commerce i jakie są korzyści, wynikające z ich korzystania.
Platformy B2B (business-to-business platform) są internetowymi rynkami lub platformami cyfrowymi, na których zachodzą wszelkie transakcje oraz interakcje biznesowe między firmami. Takie serwisy dają wiele korzyści -m.in. pośredniczą między nabywcami i dostawcami, umożliwiają zakup i sprzedaż produktów oraz ułatwiają wymianę usług.
Na jakiej zasadzie działają takie platformy?
Sprzedawca tworzy profil swojej firmy, następnie wystawia produkty na sprzedaż i oczekuje na potencjalnych klientów. Warto zaznaczyć, że większość z dostawców to pośrednicy, a nie bezpośredni producenci oferowanych przez nich produktów. Kupują oni bowiem produkty najczęściej hurtowo -głównie w fabrykach- a następnie sprzedają te produkty zagranicznym klientom.
Warto pamiętać, że kontakty biznesowe w Chinach opierają się na tradycyjnym sposobie prowadzenia interesów, czyli bezpośrednim kontakcie z chińskimi kontrahentem. Co więcej, co może być niebezpieczeństwem dla zagranicznych nabywców, część z chińskich firm nie używa Internetu jako podstawowego źródła komunikacji, dlatego też często strony internetowe takich firm są nieaktualne i problematyczne w obsłudze dla obcych klientów.
Należy pamiętać, żeby zawsze weryfikować chińskiego dostawcę!
Przyjrzyjmy się, jakie platformy B2B możemy znaleźć na rynku chińskim!
W Państwie Środka istnieje wiele systemów business-to-business, jednakże największą i najbardziej znaną platformą e-commerce B2B jest Alibaba.com, który obsługuje najwięcej użytkowników w porównaniu z innymi serwisami. Jest częścią chińskiego międzynarodowego konglomeratu, który specjalizuje się w handlu elektronicznym i innych usługach. Alibaba.com koncentruje się przede wszystkim na nawiązywaniu kontaktu i łączeniu międzynarodowych nabywców z dostawcami i producentami z Chin. Oferuje bardzo szeroką gamę produktów, zaspokajając wiele branż i potrzeb biznesowych. Co jest warte podkreślenia, platforma ta świadczy wiele programów oraz usług, które weryfikują wiarygodność chińskiej firmy oraz zapewniają ochronę kupującego.
Inną popularną platformą B2B jest DHgate.com, która umożliwia międzynarodowym klientom zakup produktów bezpośrednio od chińskich producentów i dostawców po ich hurtowych cenach. Serwis ten specjalizuje się w ułatwianiu handlu transgranicznego i zapewnia szeroką gamę produktów (elektronikę, odzież, zabawki, produkty beauty czy rzeczy sportowe). Co czyni DHgate.com atrakcyjnym dla wielu firm, to umożliwienie kupującemu zakup produktów w ilościach hurtowych po obniżonych cenach.
Podobne usługi do wyżej opisanej platformy zapewnia Made-in-China. Specjalizuje się także w łączeniu międzynarodowych nabywców z chińskimi dostawcami i producentami. Oferuje bardzo szeroką gamę produktów z wielu kategorii -elektronikę, maszyny, odzież, produkty do domu i ogrodu, produkty przemysłowe i wiele więcej. Serwis ten zaspokaja różnorodne potrzeby biznesowe poprzez dostęp do różnorodnego spektrum towarów. Warto wspomnieć, że Made-in-China zapewnia autentyczność swoich dostawców poprzez proces weryfikacji, a ponadto platforma udostępnia wiele informacji o dostawcy.
Ostatnim z omawianym serwisów będzie Global Sources, z siedzibą w Hong Kongu, który koncentruje się na produktach elektronicznych i sprzętowych. Oferuje również różne usługi dla kupujących skupiające się na pomocy w pozyskiwaniu produktów i kontroli nowych produktów. Pomaga międzynarodowym klientom znaleźć dostawców w Chinach, ale także z innych krajów azjatyckich. Podobnie jak w przypadku wszystkich wyżej wspomnianych platform, dostawcy wpisani na ten serwis przechodzą proces weryfikacji, która zapewnia większą wiarygodność i pewność w podejmowaniu decyzji zakupowych.